جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اقدامی که اندیشکده آغاز کرد تداوم داشته باشد

به گزارش امور ارتباطات و رسانه اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور؛
دکتر ابریشمی راد مدیرکل دبیرخانه هیات پیگیری اجرای قانون اساسی ریاست جمهوری در آیین اختتامیه اولین رقابت ملی نقد قانون افزودند:

برگزاری اولین رقابت ملی نقد قانون با محوریت قانون مالیات کار بسیار نو و ارزشمندی است که تداوم آن در برگزاری سلسله رقابت های نقد قانون می تواند فرصت مناسبی را برای نهاد تقنینی فراهم نماید.
ایشان در ادامه افزودند ؛ قانون گذاری در عرصه مالیات باید بسیار دقیق و کارشناسی و بر اساس مسائل و واقعیت های اجتماعی صورت گیرد و اگر قانون گذاری ما در حوزه مالیات بی مهابا باشد می تواند تاثیر برعکس داشته باشد.
اشکال دیگر عدم تناسب قوانین با اقتضائات اجرایی است که نمونه اش مالیات بر خانه های خالی است معمولا ما سریع می رویم به سمت قانون گذاری ، قانون وضع می کنیم بعد می نشینیم فکر میکنیم و می خواهیم اقتضائات اجرایی آن را تدوین کنیم ، قانون وضع می شود سال ها بلا اجرا می ماند چرا؟ چون زمینه آن فراهم نیست.
نظام قانون گذاری ما از یک مسئله دیگر رنج می برد و آن وضع قوانین پراکنده در کشور است و این آفت باعث میشود ما در اجرای قوانین بامشکلاتی روبرو شویم.

دکتر ابریشمی راد در بخش دیگری از مباحث خود افزود:
نبود ضمانت اجرای موثر در بسیاری از حوزه ها یکی از اشکالات اساسی در نظام قانون گذاری ما محسوب می شود یعنی قانون وضع میشود و زمان اجرای مناسب یا متناسب با آن دیده نمی شود ، لذا آن قانون اگر قانون است و آن ویژگی قانونی بودن را دارد باید زمینه و ضمانت اجرای آن فراهم گردد.